Nieuw: tweetalig havo

Het Beatrix heeft al tweetalig atheneum (tta). Daar komt in het schooljaar 2020/2021 tweetalig havo (tth) bij. Volgens Tom Heijnen, directeur havo en vwo, wordt het een stroming voor leerlingen met een havoadvies die praktisch ingesteld zijn, nieuwsgierig zijn en veel van de wereld willen zien en leren.

 

De nieuwe opleiding wordt komend jaar in de steigers gezet. “We gaan al het goede van tta gebruiken en dat toepassen op het havo-programma”, zegt Heijnen. Tijdens de opleiding tth volg je heel veel lessen in het Engels, zo leer je de taal spreken op het niveau van een near-native speaker. Met je diploma tth kun je op hbo-niveau studeren aan alle Nederlandse én internationale instellingen. “Nederland ligt midden in de wereld. Als je weet hoe het er in andere landen aan toegaat en die culturen begrijpt, kan dat deuren voor je openen. Of je straks over de grens zaken gaat doen, zelf in het buitenland gaat werken of intensief te maken krijgt met mensen uit het buitenland die hier komen: jij bent goed voorbereid.”

 

x
LEF in 1A+: ethiek van de technologie

Zou je een robot als vriend willen hebben? Hoe is het om als militair op afstand een drone te besturen? Wat betekent gezichtsherkenning op openbare plekken voor onze privacy? Dergelijke vragen hebben de leerlingen uit 1A+ onderzocht bij het plusvak LEF (levensbeschouwing, ethiek en filosofie). Bij dit vak denk je na over ethiek die met technologie verbonden is. Het gaat niet alleen om wat er mogelijk is, maar vooral om wat we ermee willen doen. “Je moet goed naar de werkelijkheid kijken, naar wat goed is voor de mensheid,” zegt Jelt uit 1A+.

 

Eerst hebben de leerlingen geleerd wat het verschil is tussen feit en mening, wat waarden en normen zijn en waarin de ethische optiek verschilt van andere optieken. Aan de hand van morele dilemma’s hebben ze gediscussieerd en ervaren hoeveel overwegingen een rol spelen bij het nemen van een beslissing en hoe moeilijk het is je keuze te beargumenteren.  Tot slot hebben ze zich verdiept in een thema naar keuze, zoals genetische manipulatie of robotica, en daar een ethische analyse van gemaakt.

“Ik vind dat robots alleen dingen mogen doen waar wij als mensen hulp bij nodig hebben, maar dat ze niet onze levens mogen gaan overnemen,” zegt Dionne. “Mensen moeten zich niet bedreigd voelen door robots,” vindt Floor. “Als ze iets doen aan eenzaamheid of ervoor kunnen zorgen dat operaties beter uitgevoerd worden, dan voelen we ons juist veiliger. En houden we toch het gevoel van controle over ons leven.” Aukje vraagt zich af of we nog wel iets leren, zoals doorzetten of omgaan met teleurstellingen, als we robots alle moeilijke en vervelende klusjes laten doen.

 

Tobias zou LEF omschrijven als een vak waar antwoorden niet goed of fout zijn. Meike vertelt: “Ik heb beter leren nadenken over moeilijke beslissingen en geleerd dingen van verschillende kanten te bekijken.” “Je denkt niet alleen na over je eigen mening, maar ook wat het voor anderen zou betekenen,” vult Danique aan. “Je leert dus veel over keuzes maken,” zegt Jordy.

x
Nieuw: traject voor tl + havo in 6 of 5 jaar

Op het Beatrix College kun je nu ook al je vmbo-tl plus havodiploma halen in zes jaar. Nieuw is dat er in het schooljaar 2020/2021 een speciaal traject voor komt. En dat het daarmee straks ook in vijf jaar moet kunnen.

 

Soepele overstap

Het Beatrix College is een zogenoemde kansenschool. Dat betekent dat leerlingen met een tl of tl/havoadvies in een gecombineerde t/h-brugklas komen om zo de kans te krijgen alsnog de havo te kunnen gaan doen. Wil je naar de havo? Dan kan dat – tenzij de school écht denkt dat dit niet bij je past. Het nieuwe traject is speciaal voor leerlingen die graag een havodiploma willen halen maar bij wie vmbo tl in eerste instantie beter past. Het traject bereidt je goed voor op een soepele overstap naar de havo. Bijvoorbeeld door te zorgen dat je in genoeg vakken examen doet (acht) en de juiste vakken (in ieder geval geschiedenis of natuurkunde) in je pakket hebt.

 

Het traject is interessant voor leerlingen die na de zomer in groep 7 of 8 beginnen. Als zij zich straks aanmelden bij het Beatrix kunnen ze meteen met het traject starten. Leerlingen die na de zomer, dus al in 2019, in de t/h-brugklas starten kunnen in overleg met de school ook aan het traject deelnemen. Ook voor leerlingen die volgend jaar naar 2tl gaan zijn er mogelijkheden – vraag ernaar!

 

Dankzij Onderwijs op Maat in 5 jaar
Enkele leerlingen deden dit jaar al eerder examen in een bepaald vak. Dat gaan we de komende jaren voor steeds meer leerlingen mogelijk maken. Dat lukt wanneer we het onderwijs steeds meer op maat maken. Zo kun je leren in je eigen tempo en op de manier die bij je past. Het is met Onderwijs op Maat straks voor doorpakkers mogelijk in 5 jaar hun tl-diploma én havodiploma te halen.

 

x
Nieuw: je tl-diploma halen bij 5M

Start je na de zomervakantie met de theoretische leerweg (tl) bij 5M ‘Anders Leren’? Of ben je net overgegaan naar het tweede of derde leerjaar? Dan hoef je na de derde niet meer over te stappen naar regulier tl. Je kunt gewoon je diploma halen bij 5M. Met je vertrouwde klas, docenten en de 5M-methode.

 

Het is al lang een wens van de leerlingen, ouders/verzorgers én docenten om de hele opleiding in 5M te kunnen doen. “We starten met tl”, zegt Kick van Tulder, directeur vmbo-tl/5M ‘Anders Leren’. Het liefst zouden hij en zijn collega’s ook meteen de hele havo en het vwo in 5M mogelijk maken, “maar daar komt nogal wat bij kijken. Eén stap tegelijk.”
De voorbereidingen om het vierde jaar tl binnen 5M op poten te zetten zijn in volle gang. “We bekijken wat onze leerlingen nog nodig hebben om hun examen te kunnen halen. Daar stemmen we de thema’s en projecten en de inzet van de docenten op af.”

 

Mag wel, moet niet
Vanaf het schooljaar 2020/2021 is het zo ver. Kies je voor 5M tl en blijkt ergens onderweg dat examen doen binnen 5M toch niet helemaal bij je past? Dan kun je nog steeds overstappen naar de reguliere opleiding tl. “We bekijken nu ook al elke periode of 5M de beste plek is voor een leerling. Dat bespreken we samen met de leerling en de ouders/verzorgers”, zegt Van Tulder. “Is de overstap naar regulier tl beter voor iemand? Of wil een leerling zelf liever naar regulier? Dan blijft dat natuurlijk kunnen.”

 

x
Leerlingen economie doneren ruim 1100 euro aan Make-A-Wish

’Hartelijk dank voor het bedrag van € 1.139,55 dat wij op onze bankrekening hebben mogen ontvangen. Wat leuk om te zien dat de leerlingen van de economieklassen zo een geweldig bedrag gerealiseerd hebben. Het initiatief om de opbrengst van de actie via Beatrix College te doneren aan Make-A-Wish Nederland waarderen wij zeer.’’

 

Dit bericht ontving docent economie Tim Heuyerjans namens het Beatrix College van stichting Make-A-Wish. De leerlingen uit klassen 3h2, 3h4, 35m2 en 35m3 hebben door middel van het opzetten van een eigen onderneming €1.139,55 weten te verdienen. Dit is een onderdeel van het programma van economie, waardoor leren "echt" wordt gemaakt.

 

Een leuke opdracht, met een fantastisch doel. Kortom... ervaringen voor het leven!

 

x
Meerdere watertappunten op het Beatrix

Enige tijd geleden maakte de gemeente Tilburg voor scholen geld vrij om aandacht te besteden aan gezondere leefwijzen. Scholen konden hiermee bijvoorbeeld eenmalig gezonde lunchpakketten uitdelen, fruit beschikbaar stellen of iets anders. Het Beatrix College koos ervoor op meerdere punten in de school aansprekende watertappunten te installeren. Hiermee wordt het leerlingen (en leraren, natuurlijk) gemakkelijker gemaakt vers, koud water te tappen. Het drinken van voldoende water is goed voor lichaam en geest – vandaar.

x
Van een 6,5 naar een 7,3: leerlingen tevredener

Het nieuwste onderzoek laat zien dat leerlingen van het Beatrix op zo’n beetje alle fronten tevredener zijn over hun school. De 637 scholieren die de enquête invulden vinden de sfeer beter, kijken positiever naar de leraren en hun mentor en voelen zich veiliger op school. In 2018 scoorde het Beatrix op het onderdeel ‘Leerlingen’ een 6,5. Nu is dat een 7,3. Landelijk scoren middelbare scholen op dit onderdeel gemiddeld een 7,1.

 

Onderwijs op maat valt op

Rector Wilma van Noort is blij met de resultaten. “Logisch, ze zijn beter dan de vorige keer. Het is leuk om een mooi cijfer te halen, maar wat ik nog veel belangrijker vind is dat het onderzoek laat zien dat we blijkbaar op de goede weg zijn met onze school. Vorig jaar hebben we met alle medewerkers keihard gewerkt aan het verder op maat maken van het onderwijs. Meer afwisseling in de lessen, ook digitale middelen gebruiken, mentoren meer gelegenheid geven een echte mentor te zijn… dat is blijkbaar overgekomen.”


De komende jaren gaat het Beatrix verder met het afstemmen van het onderwijs op het tempo en de manier waarop een leerling het beste kan leren. “We willen dat álle leerlingen zich uitgedaagd voelen. Dat ze de kans krijgen het mooiste en beste uit zichzelf te halen. Dat ook de leerlingen die nu aangeven dat ze niet of bijna nooit met plezier naar school gaan dat straks wél doen.”

 

Pesten blijft punt van aandacht

Aandachtspunten blijven er ook. “Hoewel duidelijk meer leerlingen zeggen dat ze zich veiliger voelen op school en ze vinden dat de regels duidelijker zijn, is pestgedrag een hardnekkig probleem. Leerlingen die te maken krijgen met pesterijen, discriminatie of lichamelijk geweld worden hier zeer door geraakt. Hoewel leerlingen meer dan vorig jaar vinden dat we als school genoeg doen tegen pesten of goede begeleiding geven aan iemand die gepest wordt, vinden we die score niet hoog genoeg. Daar blijven we aan werken.”

 

“Op het moment dat pestgedrag wordt gemeld bij een collega gebeuren er over het algemeen wel de goede dingen. Het probleem ontstaat als pestgedrag niét wordt gemeld en het zich 'sluipend' afspeelt. Als mentoren en coaches nóg beter in staat zijn het goede gesprek te voeren en écht contact te maken met hun leerlingen, zullen leerlingen ook sneller het vertrouwen hebben lastige dingen, zoals onder meer pesten, bespreekbaar te maken. Ook volgend jaar zullen we mentoren en coaches hier weer actief verder in opleiden.

 

Stellingen en scores

Stellingen uit het onderdeel ‘Leerlingen'.  De score van 2019 is vet. De score van 2018 is cursief.

  • Leraren dagen mij uit om mijn best te doen op school: 7,02 / 5,6
  • Leraren motiveren mij: 6,43/ 5,1
  • Leraren houden rekening met mijn sterke en zwakke punten: 6,69/ 5,7
  • Leraren geven afwisselend les (luisteren naar uitleg, zelfstandig werken, samenwerken, gebruik van ICT, presenteren en dergelijke): 7,12/ 5,1
  • Leraren leggen mij uit wat ik goed en fout doe : 6,43/ 6,5
  • Ik ben tevreden over buitenschoolse activiteiten: 6,51/ 5,2
  • Ik ben tevreden over mijn mentor: 8,25/ 6,9
  • Ik ben tevreden over de sfeer op school: 7,49/ 6,5
  • Ik ga met plezier naar school: 6,16/ 5,5
  • Ik voel me veilig op school: 8,27/ 7,2
  • De regels op school zijn duidelijk: 7,64/ 6,3
  • Ik ben tevreden over wat de school doet tegen pesten: 6,36/ 5,7
  • Ik ben de afgelopen maanden op school gepest: 9,22/ 9,5

Dit overzicht is niet compleet, het is een selectie uit het zeer uitgebreide onderzoek. Wie meer wil weten over het leerlingtevredenheidsonderzoek kan contact opnemen met Monique Jansen via mjansen@beatrix-college.nl.

x
Leuke wiskunde

Donderdag 23 mei had het Beatrix College bezoek van een cameraploeg van de website www.leraar24.nl (“Voor leraren die willen groeien in hun vak”). Deze kwam opnamen maken van het spel dat 5M-wiskundeleraar Lisette van den Herik ontwikkelde.


Even vanaf het begin: Lisette van den Herik, coach in 1-5M1, ontwikkelde met steun van het Leraren Ontwikkel Fonds (LOF) voor leerjaar 1 een lessenreeks. Hierin maken leerlingen eerst voor zichzelf een jaarsamenvatting. Daarna gaan ze door middel van een spel op zoek naar de schat. Een leuke en aansprekende manier om aan de slag te gaan met wiskunde.

 

De werkwijze stelt kinderen in staat autonoom en gezamenlijk met anderen te leren en samen te werken. Het spel- en competitie-element maakt het spannend. De website heeft altijd belangstelling voor alles wat leren en lesgeven beter en aansprekender maakt. Vandaar hun bezoek aan onze school.

 

Het resultaat van hun werk staat binnenkort op deze site.

 

Cameraploeg van www.leraar24.nl in de klas.

x
Trixweek!

Terwijl de ‘laatstejaars’ eindexamen doen, trekken leerlingen van alle tweede klassen van het Beatrix College eropuit. In de week van 13 mei beleven zij hun Trixweek, een week vol spannende kampen, activiteiten en wat dies meer zij. Van een creatief doekamp met zang, dans en muziek tot watersportkampen en survival. In en rond Tilburg of wat verder weg, zoals in de buurt van Maastricht: er zijn allerhande kampen voor de ongeveer 400 tweedejaars.


“Dit is altijd best een spannende week”, bekent Kick van Tulder, naast directeur VMBO tl en 5M eindverantwoordelijke voor de Trixweek voor tweedejaars. Niet dat hij er zelf nou zo gespannen bij zit. “De mensen die met de leerlingen op pad zijn hebben het zwaarder”, lacht hij. “Wij staan hier paraat voor als iets misgaat. Er kan iemand ziek worden, ongelukkig vallen, een leerling kan verdwalen, zich misdragen en naar huis moeten of er gebeurt thuis iets in de familie – bij dat soort dingen schiet ons zenuwcentrum te hulp.” Veel telefoontjes van ongeruste ouders krijgt hij niet. “Veel kampen houden een besloten Facebookpagina bij waarop te zien is of iedereen er nog een beetje gezond en blij bijzit.”

 

Voorlichting
Het spannende zit hem voor een deel ook in de voorbereiding. “Vanaf het begin van het schooljaar vertellen we onze kinderen over de verschillende kampen en doe-dingen waaruit ze kunnen kiezen. De ouders lichten we voor over de verschillende arrangementen, kosten en financieringsmogelijkheden. Het gaat toch om een paar honderd euro.” Er zijn betalingsplannen en alternatieve programma’s voor leerlingen die om fysieke, mentale of financiële redenen niet ‘op reis’ kunnen.

 

Dan moet er gekozen worden. Iedere leerling geeft zijn persoonlijke drie voorkeuren op. “Wil je op surfkamp, survival, zang en dans, cultuur snuiven in Limburg, op ‘Bike & Hike’-fiets- en kampeerkamp waarbij je vrijwel alles zelf moet doen? Je zegt het maar. Vervolgens gaan we de groepen indelen.” En dán is het natuurlijk afwachten of je met je vriendjes op stap gaat. “Het kan ook zijn dat een bepaalde groep te groot werd en we je elders moesten indelen. Dan kun je nieuwe mensen leren kennen.”

 

Hoe dan ook: zo’n Trixweek levert heel veel herinneringen en ervaringen voor later op. “In verreweg de meeste gevallen is het een week waar ze graag aan terugdenken.” Ervaringen voor het leven? “Precies.”

 

Als je doorklikt zie je nog enkele foto’s van deze Trixweek. (Op Facebook staan er nog veel meer.)

 

Schitterend weer aan de waterkant.

LEES VERDER >
x
Examentraining voor en door vrijwilligers

In de weekends in de voorbije examenperiode werden, volgens traditie op het Beatrix College, weer examentrainingen gehouden. Tijdens het eindexamen gaan op zaterdag en zondag de deuren open om leerlingen die daar behoefte aan hebben nog extra te ondersteunen. Docenten geven vrijwillig bijles, tips en examentraining in de hoop leerlingen nog een laatste goede zet te kunnen geven voor hun examen.

 

Als school zijn wij er trots op dat collega's dit voor leerlingen doen, en zijn er zeker van dat ook dit weer helpt bij het behalen van mooie resultaten.

(Op 12 juni weten we meer over in hoeverre dat gelukt is...)

 

x
Spelletjesmiddag bewoners Reyshoeve groot succes

Maandag 8 april j.l. hebben een aantal leerlingen van het Beatrix College vanuit BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) voor de ouderen van de Reyshoeve een leuke spelletjesmiddag  georganiseerd. Leerlingen die meedoen aan de BMO worden uitgedaagd iets leuks of nuttigs voor hun omgeving te organiseren. In dit geval hadden zij voor de bewoners van de Reyshoeve gekozen.

Naast de spelletjes werden de bewoners verwend met lekkere hapjes, een cabaret voorstelling en kregen ze allemaal een prachtige roos. Namens de leerlingen, bewoners en het Beatrix College willen wij alle mensen en winkels bedanken voor hun hulp bij de organisatie en uitvoering van deze geslaagde middag. De ouderen hebben zichtbaar genoten, de leerlingen heel veel geleerd!

In het bijzonder willen wij Allure, Kaasshop de Heyhoef, Slagerij Vermeer en Groente & Fruit Heyhoef bedanken voor de donaties.

x
Virtueel de wereld over

Leerlingen van de vierde klas van het tweetalig atheneum zijn een project begonnen over 'Kunstmatige Intelligentie', in goed Engels Artificial Intelligence geheten. En dat Engels zullen de leerlingen nodig hebben: ze werken samen met een middelbare school in Silicon Valley, California, USA.

 

Het leek als je snel keek wel of er een deur openging naar een naastgelegen lokaal. Alleen was dit lokaal zo'n 9.000 kilometer verderop, de deur een smartboard en liep de klok er negen uur achter. Hier zette de avondschemering al in, daar was het acht uur in de ochtend.

 

Na een introductie door professor Herman de Regt van Tilburg University, vorige week vrijdag (zie poster), volgden de leerlingen van de German International School Silicon Valley en die van het Beatrix College een gezamenlijke les. Aansluitend gingen de klas in deelgroepjes uiteen: drie Amerikaanse en drie Tilburgse leerlingen kropen groepsgewijs achter computers om via Skype en WhatsApp hun groepsopdrachten uit te werken.

 

India

Bij één groepje werd dat extra spannend. Een Beatrix-uitwisselingsleerling uit India moest nog aan het gesprek geknoopt worden. Daar draaiden de leerlingen hun hand niet voor om. Een beetje experimenteren en verbinden later was er een gesprek opgezet met drie leerlingen in Californië, twee in Tilburg en één in India.

 

Over vier weken houden alle groepjes een eigen gezamenlijke presentatie. Zonder dat wie dan ook de halve wereld over hoeft te vliegen.

 

Alsof het niets is...

 

x
Kantelweek 2tl

Stopmotion (bewegende filmpjes maken door héél veel losse foto's achter elkaar te maken), mozaïeken, programmeren, beatboxen, katoenen tassen versieren: de leerlingen van 2tl waren tijdens hun Kantelweek met heel andere dingen bezig dan normaal. De resultaten mochten er wezen!

 

Stopmotionmaaksters in actie   

x
Artikel in 'Recht op maatwerk'-magazine VO-Raad

Wij zijn trots dat we met een mooi verhaal in het 'Recht op maatwerk'-magazine van de VO-Raad staan. Lees hieronder het artikel.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
x
Ouder-gesprekavond

Geregeld organiseren de verschillende leshuizen en 'stromingen' (vmbo-tl, havo, vwo, tta, 5M) binnen het Beatrix College gesprekken met geïnteresseerde en betrokken ouders van leerlingen.

 

Op deze Ouder-gesprekavonden, ook wel 'Resonances' genoemd, bespreken ouders en medewerkers de sfeer op school, de communicatie met het thuisfront, nieuwe ontwikkelingen en al wat verder nog ter tafel komt. Op donderdag 22 november was er zo'n bijeenkomst voor zowel ouders van 5M als voor die van 2TL, 3TL en 4TL.

 

Jette van Velzen, waarnemend teamleider 2TL, kijkt met voldoening terug. "Je merkt dat het ouders écht interesseert hoe wij het als school doen en wat er allemaal nog mooier en beter zou kunnen." Zo'n Resonance levert veel opbouwende commentaren en nieuwe inzichten op. "Fijn dat we dat zo, samen met betrokken ouders, kunnen doen. Daar wil ik iedereen die zijn inbreng gaf nogmaals heel hartelijk voor bedanken."

 

Ouders die een volgende keer mee willen praten kunnen zich bij 'hun' teamleider melden.

 

Ouders klankborden over het Beatrix College.

x
'Zien, Doen, Beleven' nóg drukker bezocht

Elk jaar wordt de beurs 'Zien, Doen, Beleven' op het Beatrix College weer een slagje groter. De achtste editie, zaterdag 17 november, trok 2.200 bezoekers.

 

Het Beatrix College begon acht jaar geleden met 'Zien, Doen, Beleven'. "We merkten dat veel vmbo-leerlingen geen goed beeld kregen van wat ze in de toekomst, na hun eindexamen, konden gaan doen", vertelt initiatiefneemster Yvonne Mulders, één van de decanen van het Beatrix College. "Toen hebben we opleidingen gevraagd of ze dat hier eens wilden komen laten zien. Dus niet gaan vertellen, nee, echt laten zien. Als het even kan moeten bezoekers aan den lijve ondervinden wat een bepaald beroep inhoudt."

 

Onder de bezielende leiding van Mulders werd een deel van het schoolgebouw ingericht als beursvloer. "Dit is veel leuker dan boekjes lezen of websites bekijken", zegt één van de 2.200 bezoekers. Uiteindelijk koos een jury de inbreng van Defensie als de meest opvallende.

 

Handhaving
De grote toestroom van zowel bezoekers als 'beursstandhouders' bracht leshuisdirecteur Kick van Tulder ertoe contact op te nemen met zowel het Team Handhaving van de gemeente als met de buurt. "We hebben een Wijkteam Beatrix opgericht", vertelt hij. "Dat ziet toe op naleving van de verkeers- en parkeerregels en wijst mensen een goede parkeerplaats. Als we dat niet doen zadelen we de buren op met de ellende van onze drukte."

 

Het Wijkteam Beatrix bestond afgelopen zaterdag uit Nick uit klas 3 van 5M, stagiair Nigel Dongor, vmbo 4tl-teamleider Chris Huijbregts, Kick van Tulder en twee handhavers van de gemeente. "We ontvingen enkele opgestoken duimen en andere prettige reacties uit de buurt", vertelt Van Tulder. "We moeten nog officieel evalueren, maar ik denk dat we nu al kunnen vaststellen dat het Wijkteam een blijvertje is."

 

 

Enkele impressies van 'Zien, Doen, Beleven' en van het wijkteam.

 

 

x
Leuke reactie

Soms ontvangen we mailtjes van ouders waar we ontzettend blij van worden. Zie hieronder:

 

"Beste meneer van Tulder,

Wij kennen niet alle docenten die met onze dochter mee naar Barcelona zijn geweest. Vandaar dat wij deze mail sturen om door te geven dat zij de meest ‘geweldige week’ uit haar leven heeft gehad. Volgens **** ** was het ook een superleuke groep!
Bedankt daarvoor en natuurlijk ook voor de goede zorgen!"

 

Daar zijn we trots op!

 

x
Leren in de toekomst

Op het Beatrix College zijn leraren niet alleen bezig met het onderwijs van vandaag. Ze denken ook na over welke eisen leerlingen in de toekomst stellen. Lisette van den Herik en Lucio Santamaria, docenten Wiskunde en Geschiedenis bij ‘5M Anders Leren’, besteedden een deel van hun zomer aan onderwijsvernieuwing. Hoe dan?

 

“Niet iedereen leert op dezelfde manier”, begint Lisette van den Herik. “De een onthoudt wat je hem vertelt, een ander leest iets en vergeet het daarna nooit meer”, vult Lucio Santamaria aan. “De derde probeert graag iets uit en snapt het vervolgens.” “Er zijn mensen voor wie je stof heel vaak moet herhalen.” “En er zijn er voor wie dat juist averechts werkt. Er is niet één manier van kennis opdoen”, aldus Van den Herik. “Wat werkt voor jou, werkt voor jou – dan is het goed.” “Aan ons, als docenten, om leerlingen te helpen zich de stof toe te eigenen op de manier die het best bij hen past”, zegt Santamaria. “En om ‘individuele leerlijnen’ te laten aansluiten op de behoeften van iedere unieke leerling.”


Itslearning
Wat heeft dat met afgelopen zomer te maken? “Toen hebben we hard gewerkt aan ‘itslearning’”, zegt Van den Herik, “een multimediaal systeem waarmee leerlingen via de computer zelf kunnen zien hoever ze zijn, wat ze nog moeten leren, hoe, waarmee ze beter nog wat kunnen oefenen en waar hun zwaktes en sterktes liggen.”

 

“Het opzetten van zo’n systeem vergt veel denkwerk”, zegt Santamaria. “Over wat je vak nu precies inhoudt. Wanneer snap, begrijp, kén je Geschiedenis? Welke plaatjes, video’s, grafieken en tijdlijnen helpen daarbij? En hoe weet je of je je wiskundestof doorziet? Maak je als docent ergens een taak van? Of toch een opdracht?” Wat is het verschil? “Bij een taak klik je ‘Gedaan!’ aan, bij een opdracht vul je antwoorden in bij opgaven.”


Proef
De proeflessen Geschiedenis en Wiskunde draaien nu in enkele klassen van 5M. Het uiteindelijke doel is dat het gehele Beatrix College zo gaat werken. “Het vak van docent wordt leerlingen begeleiden. Ze helpen ontdekken wat ze nodig hebben om zich in onbekende leerstof te bekwamen”, voorspelt Van den Herik. “Het is knap als je stof kunt reproduceren, ‘Kijk eens wat ze me allemaal verteld hebben?’, maar je moet er écht iets mee kunnen dóen”, zegt Santamaria. “Leerstof dient steeds als fundament onder nieuwe kennis en vaardigheden, je moet er op voort kunnen bouwen.”


“In de toekomst komt de kreet ‘Wat héb je hier nou aan?’ niet meer voor”, hoopt Van den Herik. “En straks hoeven klassen niet meer allemaal exact op hetzelfde moment exact hetzelfde te doen – dat lijkt me voor iedereen heel prettig.”

x
Ouderraad zoekt nieuwe leden!

Als Beatrix College zijn wij ontzettend blij met onze ouderraad. De ouderraad bestaat uit een aantal zeer betrokken ouders, die naast het 8 x per jaar vergaderen, ook ondersteunen met allerlei activiteiten, zoals de Open Dag, Trixweken, ouderavonden, enz. enz. De ouderraad organiseert ook elk jaar de thema-avonden en maakt zaken die leven onder ouders bespreekbaar met de directie van de school.

 

Omdat het afgelopen jaar enkele ouders de ouderraad hebben moeten verlaten omdat hun kinderen zijn geslaagd, en dit voor een aantal zittende ouders komend jaar staat te gebeuren, zijn we op zoek naar enthousiaste en betrokken ouders die deel willen gaan uitmaken van de ouderraad. Mocht je je hiertoe aangetrokken voelen, neem dan vooral contact op met de voorzitter van de ouderraad, dhr. Hans van Hemert. Contactgegevens zijn te vinden op onze website (www.beatrixcollege.nl/contact/).

x
Bregje Pontzen (leerling 4tl) wint fotowedstrijd Rijksmuseum

4tl, en oud-5M leerlinge Bregje Pontzen heeft de jaarlijkse fotowedstrijd Document Nederland Junior gewonnen. De fotowestrijd van het Rijksmuseum in Amsterdam had dit jaar als thema 'café, club of kantine'.

 

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/bregje-pontzen-wint-fotowedstijd-rijksmuseum~a3bd53dc/

 

Omdat Bregje op dit moment met de Trixweek in Barcelona zit, werd er een livestream opgezet met het Rijksmuseum. Teamleider 4tl Chris Huijbregts schreef daarover:

"Ja, echt heel gaaf hier! Livestream met beeld via Skype vanuit Barcelona naar het RijksMuseum. Bregje vertelde live dat ze met het Beatrix College in Barcelona zat. Heel de zaal daar ging uit z'n dak. Wij hebben met de Barca groep luid geapplaudiseerd. Goede vibe! :-D"

 

Wij zijn hartstikke trots op Bregje, van harte gefeliciteerd!

x
Gert van Vliet en leerlingen uitgenodigd door staatssecretar...

Gert van Vliet en enkele leerlingen zijn gisteren naar Den Haag geweest om de staatssecretaris te ontmoeten. RTL Late Night heeft Gert en de leerlingen geinterviewd en waren ook bij de ontmoeting met de staatssecretaris aanwezig. Dit allemaal naar aanleiding van de ontdekte fouten in het belastingplan. Klik op de link hieronder voor het filmpje!

 

https://www.rtllatenight.nl/video/video/4438691/lex-bij-het-ministerie-van-financien-vwo-klas-haalt-fout-uit-belastingplan

x
Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Taart van Financiën voor 5 vwo-klas

 

Leerlingen van een 5 vwo-klas van het Beatrix College werden dinsdag ‘overvallen’ door het Ministerie van Financiën. Dat liet een taart bezorgen omdat de leerlingen een fout in het Belastingplan 2019 ontdekten. Bij het ministerie vonden ze dat de leerlingen daarmee wel een taart verdienden.

 

 

Lees snel verder!

LEES VERDER >
x
Beatrix Run 2018

Na een aantal weken voorbereiding in de LO lessen, was het vandaag zo ver: de Beatrixrun. Alle leerlingen uit 4h/4a/4tta hebben 2,5 km in het Reeshofbos gerend. Er waren ook docenten die zelfs twee keer mee liepen om de leerlingen te motiveren en te stimuleren. Ondanks het weer was het een mooie middag die mede mogelijk werd gemaakt door bovenbouw docenten, de vakgroep LO en loopvereniging roadrunners Tilburg

 

02388817-a7cb-47db-979...
08f06dbb-59b1-460a-aec...
1805c79b-fca3-4df8-b6a...
68abe457-a5b1-4b09-ab5...
cec23069-59d5-4ee7-8fa...
ebd7f944-8060-4fcc-bff...
ee5c37bb-fa3a-4cf7-9f0...
f08ff95b-9f57-48de-a65...
x
Verbeter de wereld...

Met BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) kun je als leerling bijdragen aan een betere wereld. In ruil voor 75 'vrije' lesuren doe je mooie en leerzame dingen voor de samenleving.


Nikki Sinke, Marjolein Gouw en Lizet van Groos (van links naar rechts op de foto) pakken hun BMO-werk voortvarend aan. Zij zitten een veelvoud van die 75 uur (“Gemiddeld vijftien per week, vijftig weken per jaar”, rekent Lizet hardop voor) dingen te organiseren en regelen. “Wij hebben weinig moeite in het aanspreken van volwassenen, in dingen voor elkaar krijgen”, denkt Nikki. “Al doende leer je hoe je zaken regelt”, zegt Marjolein. “Hoe je de juiste mensen aan de telefoon krijgt, hoe je een goede zakelijke mail opstelt. Handig voor later, ook.”


Sprankelen
Het begon in India. Als leerlingen van het tweetalig atheneum maakten ze daar kennis met ontwikkelingswerk. Marjolein: “We stonden voor een klas vol kinderen.” Lizet: “Daar deelden we boekjes uit.” Nikki: “En als je dan ziet hoe dankbaar ze daarop reageren – dat is zó  mooi.” Het inspireerde de dames tot hun werknaam, SPARKL. “Soms moet je met mensen kunnen mailen, dan is het wel handig als je gezamenlijk een naam hebt”, zegt Marjolein. “SPARKL, dus. Naar het Engelse "to sparkle" sprankelen. We willen mensen lichtjes in de ogen bezorgen.”

LEES VERDER >
x
Kunst in de ruimte met 4H

In het kader van "Kunst in de ruimte" bij het vak CKV, hebben de leerlingen van 4H en 4A de Lustwarande in Tilburg bezocht. Zij hebben de kunstwerken geanalyseerd en vastgelegd in foto's. Eén van de kunstwerken is het uitgangspunt voor een opdracht creatief schrijven.

 

PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
x
Foto's diplomauitreiking online

Een selectie van foto's van de diplomauitreiking staat online, te zien in onze fotoalbums. Helaas is het door de wet AVG niet mogelijk om zomaar alles te plaatsen. Mocht je bezwaar hebben tegen de plaatsing van een foto, stuur dan even een mailtje met bestandsnaam van de foto naar theijnen@beatrixcollege.nl.

 

Naar de foto's.

x
Trixweek brugklassen groot succes!

De eerste week op het Beatrix College bestaat voor de brugklassen altijd uit de Trixweek. Een week waarin kennismaken met elkaar, de docenten en de school centraal staat. Klik op lees verder voor het verslag van 1HA3 over de Trixweek!

LEES VERDER >
x
Voorlichtingsavond Trixweek leerjaar 4

Donderdagavond 30 augustus vond de voorlichtingsavond voor de reizen in leerjaar 4 plaats.

 

Mooi om te merken dat er bij zowel ouders als leerlingen veel nieuwsgierigheid en enthousiasme was over deze reizen. Helaas hebben we een aantal ouders moeten teleurstellen die wel héél graag mee op reis wilden...

 

x
Kerstactie klassen 1T/H groot succes!

De brugklassen van 1T/H hebben dit jaar de kerstactie voor een goed doel gehouden dat heel dichtbij staat. Onze leerling Jens heeft 'hemiparese' en krijgt ondersteuning van Onderwijscentrum Leijpark. Om het speelterrein van OC Leijpark te verfraaien haalden de brugklassers van 1T/H daarom geld op. Dit was een groot succes, met ruim 1647 euro!

 

Lees hier meer >>

x
KWT Werkstukken

KWT Werkstukken


Dit zijn werkstukken van leerlingen die gemaakt zijn tijdens de zogenoemde 'Keuze Werk Tijd'-uren van 2 havo.

 

In acht weken hebben leerlingen een foto van hun favoriete acteur/ actrice, zanger/ zangeres of familie lid/ huisdier getransformeerd tot een heus pop art-schilderij. Leerlingen werken er met veel plezier aan en nemen na twee maanden een heus kunstwerk mee naar huis.

 

 

LEES VERDER >
x
Hoera, we hebben een nieuwe website

Nieuwe website


Het Beatrix College onthult, met een beetje trots, de nieuwe website. Opgefrist, met échte leerlingen en medewerkers - grasduin er eens in rond, als je wilt.

x
ik wil meer zien