Trixweek/Trixdagen

Afgelopen week mochten onze onderbouw leerlingen tijdens de Trixweek en leerjaren 2 t/m 6 tijdens de Trixdagen samen verschillende activiteiten ondernemen. Enerzijds om kennis te maken met elkaar en anderzijds met hun mentor. Het waren uiteenlopende activiteiten en op diverse locaties; van Outrex Outdoor Experience, de Kanoboerderij in Moergestel tot aan 't Zand in Alphen.

x
Inschrijving meewerkochtenden en meeloopmiddagen geopend!

De inschrijving voor onze meewerkochtenden en meeloopmiddagen is nu opengesteld. Wil jij een kijkje nemen binnen onze school en alvast sfeer proeven, zodat je straks een weloverwogen keuze kunt gaan maken?

 

Klik dan hier en schrijf je snel in!

 

Dit jaar is er ook weer een apart gedeelte voor ouders, zodat ook zij kunnen ervaren wat we hier doen en hoe het er hier van binnen uitziet. Laat bij de inschrijving weten dat je erbij bent!

x
IB, TTO certificaat en Cambridge uitreiking

Vrijdag 16 juli was een feestelijke dag voor het Tweetalig Atheneum. Eerst was er de uitreiking van het junior TTO certificaat voor de leerlingen van 4TTA en vervolgens kwamen de TTA leerlingen die in 2020 hun examen hebben gedaan aan de beurt om hun Cambridge Global Perspectives certificaat, het senior TTO certificaat en het IB Engels certificaat op te halen. Het IB Engels is een examen op een hoog wetenschappelijk niveau dat aangeboden wordt aan leerlingen die het tweetalig onderwijs hebben gevolgd. Alle TTA leerlingen van 2020 zijn geslaagd voor dit examen en Inge van der Staak heeft zelfs de hoogst mogelijke score behaald, iets wat zelden voorkomt. Wij feliciteren alle leerlingen met het behalen van de mooie resultaten.

 

Ook van de volgende groep leerlingen waarvan hun Cambridge GP en IB examens in mei 2021 afgenomen zijn, is 99% geslaagd.

x
Laag inkomen? Stichting Leergeld helpt!

Laag inkomen?
Stichting Leergeld helpt!

 

Stichting Leergeld Tilburg helpt gezinnen met een laag besteedbaar  inkomen bij het betalen van het schoolreisje of schoolkamp. Ook voor activiteiten buiten school zoals zwemles, lidmaatschap van een sportvereniging, muziekles, scouting of kindervakantiewerk, kunt u een aanvraag doen bij Stichting Leergeld.

 

Op de website van Stichting Leergeld ziet u wat u kunt aanvragen en of u in aanmerking komt voor hulp. 
Aarzel niet en neem contact op. Vandaag nog! Voor uw kinderen.

 

Meer informatie: www.leergeld.nl/tilburg/

x
Mooie resultaten examenkandidaten

Slagingspercentages schooljaar 2020-2021 bekend

 

Het schooljaar zit er weer op en dus zijn ook de slagingspercentages van het schooljaar 2020-2021 bekend. We zijn blij en trots om te kunnen melden dat 95,5% van onze examenkandidaten dit jaar geslaagd is.

Leerlingen hadden dit schooljaar de mogelijkheid om een herkansing te doen in het door de coronamaatregelen toegevoegde derde tijdvak. Hierna hebben we nog twee kandidaten mogen verblijden met het goede nieuws dat zij hun diploma hadden behaald.

We zijn hartstikke trots op al onze leerlingen die in deze periode hun eindexamen hebben gedaan!

 

Resultaten

Hieronder ziet u de resultaten per stroming:
 

 

Aantal kandidaten

Aantal geslaagden

Percentage geslaagden

Atheneum regulier

64

60

93,8%

Atheneum TTA

61

58

95,1%

Havo

208

196

94,2%

Vmbo-tl

181

177

97,8%

Totaal

514

491

95,5%

 

x
Nieuw: tweetalig havo

Het Beatrix heeft al tweetalig atheneum (tta). Daar komt in het schooljaar 2020/2021 tweetalig havo (tth) bij. Volgens Tom Heijnen, directeur havo en vwo, wordt het een stroming voor leerlingen met een havoadvies die praktisch ingesteld zijn, nieuwsgierig zijn en veel van de wereld willen zien en leren.

 

De nieuwe opleiding wordt komend jaar in de steigers gezet. “We gaan al het goede van tta gebruiken en dat toepassen op het havo-programma”, zegt Heijnen. Tijdens de opleiding tth volg je heel veel lessen in het Engels, zo leer je de taal spreken op het niveau van een near-native speaker. Met je diploma tth kun je op hbo-niveau studeren aan alle Nederlandse én internationale instellingen. “Nederland ligt midden in de wereld. Als je weet hoe het er in andere landen aan toegaat en die culturen begrijpt, kan dat deuren voor je openen. Of je straks over de grens zaken gaat doen, zelf in het buitenland gaat werken of intensief te maken krijgt met mensen uit het buitenland die hier komen: jij bent goed voorbereid.”

 

x
RTTI: omdat een cijfer alleen niets zegt

“De ene zes is de andere niet”, zegt Marion Schoonen. “Dat klinkt misschien gek voor een wiskundedocent maar het is wel zo.” “Wat je wilt weten is in welke mate de leerling de stof beheerst”, vult Lichamelijke Opvoedingsdocente Sandra Frusch aan. “Op welk van de vier niveaus van leren zoals RTTI die onderscheidt.”


RTTI is een vorm van nóg nauwkeuriger kijken naar hoe goed een leerling de lesstof beheerst. Het Beatrix College gaat het de komende jaren inzetten in het aanbieden en toetsen van lesstof. Twee voorlopers daarin zijn teamleiders Sandra Frusch (1A+ en 2H/A) en Marion Schoonen (3H/A). Zij zijn twee van de ruim tachtig medewerkers van het Beatrix College die zich momenteel bekwamen in theorie en praktijk van RTTI.

 

Voorbeeld
RTTI staat voor Reproduceren (‘je actief herinneren’), Toepassen-1 (‘in een bekende situatie’), Toepassen-2 (‘in een nieuwe situatie’) en Inzicht (‘combineren en voortborduren’). Bijvoorbeeld: de ‘R’ bestaat uit ‘de tafels van vermenigvuldiging’. Met T-1 kun je een willekeurige vermenigvuldiging uit de tafels oplossen: ‘hoeveel is 8 maal 7?’. Met T-2 snap je uit jezelf dat een vermenigvuldiging helpt om erachter te komen hoeveel dropjes er in totaal in x zakjes zitten als ieder zakje y dropjes bevat: x maal y. En met ‘Inzicht’ kun je op het idee komen dat vermenigvuldigen een logische tegenhanger heeft: delen.

 

Met RTTI kun je gerichter feedback geven op wat een leerling heeft geleerd. “Je kunt, als je de vragen goed hebt gecodeerd, precies zien wat de leerling nog niet helemaal goed deed”, vertelt mevrouw Frusch. Gecodeerd..? “Als je een bepaalde som of situatie niet letterlijk in de les hebt geoefend, heb je een T-2 vraag. De leerling kan in het antwoord laten zien of hij de kennis kan toepassen in een nieuwe situatie. Als je als docent die vraag wél letterlijk in de les behandelde, is het een T1- of R-vraag: de leerling heeft deze toepassing al een keer geoefend of uit zijn hoofd kunnen leren.” “Wat je wilt voorkomen is dat elke toets een geheugenoefening wordt – op den duur ontwikkel je je dan te beperkt”, vult mevrouw Schoonen aan.

 

Wat heeft een leerling hieraan? “Hij ziet precies op welke punten zijn voorbereiding of kennis van de stof schort”, zegt mevrouw Schoonen. “En soms zie je een patroon”, vult mevrouw Frusch aan. “Dat een leerling, cru gezegd, heel veel inzicht heeft maar te lui is om te leren. Of de juiste strategie nog niet gevonden heeft.” RTTI is absoluut geen afrekenmodel, voegt ze er streng aan toe.

 

En zo draagt RTTI op het Beatrix College bij aan ‘Onderwijs op Maat’? Unisono: “Precies!”

 

 

x
Verbeter de wereld...

Met BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) kun je als leerling bijdragen aan een betere wereld. In ruil voor 75 'vrije' lesuren doe je mooie en leerzame dingen voor de samenleving.


Nikki Sinke, Marjolein Gouw en Lizet van Groos (van links naar rechts op de foto) pakken hun BMO-werk voortvarend aan. Zij zitten een veelvoud van die 75 uur (“Gemiddeld vijftien per week, vijftig weken per jaar”, rekent Lizet hardop voor) dingen te organiseren en regelen. “Wij hebben weinig moeite in het aanspreken van volwassenen, in dingen voor elkaar krijgen”, denkt Nikki. “Al doende leer je hoe je zaken regelt”, zegt Marjolein. “Hoe je de juiste mensen aan de telefoon krijgt, hoe je een goede zakelijke mail opstelt. Handig voor later, ook.”


Sprankelen
Het begon in India. Als leerlingen van het tweetalig atheneum maakten ze daar kennis met ontwikkelingswerk. Marjolein: “We stonden voor een klas vol kinderen.” Lizet: “Daar deelden we boekjes uit.” Nikki: “En als je dan ziet hoe dankbaar ze daarop reageren – dat is zó  mooi.” Het inspireerde de dames tot hun werknaam, SPARKL. “Soms moet je met mensen kunnen mailen, dan is het wel handig als je gezamenlijk een naam hebt”, zegt Marjolein. “SPARKL, dus. Naar het Engelse "to sparkle" sprankelen. We willen mensen lichtjes in de ogen bezorgen.”

LEES VERDER >
x
Kerstactie klassen 1T/H groot succes!

De brugklassen van 1T/H hebben dit jaar de kerstactie voor een goed doel gehouden dat heel dichtbij staat. Onze leerling Jens heeft 'hemiparese' en krijgt ondersteuning van Onderwijscentrum Leijpark. Om het speelterrein van OC Leijpark te verfraaien haalden de brugklassers van 1T/H daarom geld op. Dit was een groot succes, met ruim 1647 euro!

 

Lees hier meer >>

x
KWT Werkstukken

KWT Werkstukken


Dit zijn werkstukken van leerlingen die gemaakt zijn tijdens de zogenoemde 'Keuze Werk Tijd'-uren van 2 havo.

 

In acht weken hebben leerlingen een foto van hun favoriete acteur/ actrice, zanger/ zangeres of familie lid/ huisdier getransformeerd tot een heus pop art-schilderij. Leerlingen werken er met veel plezier aan en nemen na twee maanden een heus kunstwerk mee naar huis.

 

 

LEES VERDER >
x
Hoera, we hebben een nieuwe website

Nieuwe website


Het Beatrix College onthult, met een beetje trots, de nieuwe website. Opgefrist, met échte leerlingen en medewerkers - grasduin er eens in rond, als je wilt.

x
ik wil meer zien