“Natuurlijk was ik gevleid toen mijn mentor me vroeg of ik in economie niet een jaar eerder examen wilde doen. Het Beatrix ging werken met een maatwerktraject en ik zou bij de eerste groep horen die meedeed, vanwege mijn goede cijfers en werkhouding. Toch zei ik niet meteen ja. Want wat als ergens onderweg zou blijken dat ik het hogere tempo tóch niet aan zou kunnen? Wat als ik zou zakken? Of maar een laag cijfer zou halen? Dan zou het zonde van de moeite zijn. Dat het een mooie uitdaging was heeft me uiteindelijk over de streep getrokken.
Eind 4 atheneum ben ik begonnen met de voorbereidingen en eind 5 atheneum deed ik eindexamen. De laatste twee jaar heb ik dus in één jaar gedaan. Ik had een begeleider bij wie ik altijd terecht kon. Hij gaf me het programma met alle stof die ik moest kennen en kunnen. Heel veel heb ik met zelfstudie in mijn tussenuren gedaan. In het begin had het nog geen zin om samen met 6 atheneum les te volgen omdat ik hun niveau nog niet had, maar dat vond ik geen probleem. Later kon dat wel.
De eerste OT-toets had ik een 5,5. Dat zorgde wel voor onrust. Ik was aan veel hogere cijfers gewend en vroeg me af of dit niet te hoog gegrepen was. Bij examentrainingen met 6 atheneum samen merkte ik ook dat zij zich de stof véél meer eigen hadden gemaakt, doordat ze die in de les vaak herhaald hadden. Mijn begeleider gaf me het vertrouwen dat ik het kon. En ergens wist ik dat zelf ook wel. Toen ik voor mijn laatste CT over álle stof een 8,6 haalde, had ik alle vertrouwen in het eindexamen. Dat heb ik afgesloten met een prachtige 8,8.
Nu zit in 6 atheneum en bereid me voor op het eindexamen voor de rest van mijn vakken. Economie heb ik laten uitroosteren. Eigenlijk niet handig, want ik wil volgend jaar iets gaan studeren in de richting van economie en recht, dan ben ik alles weer vergeten. Een minpuntje is dat het nog niet is gelukt een goede invulling te vinden voor de uren die vrijkomen omdat ik geen economie meer doe. Een stage of colleges volgen aan de universiteit blijkt helaas niet in te passen in mijn rooster. Toch ben ik blij dat ik het maatwerktraject gedaan heb. Ik vind het tof dat de school aandacht heeft voor leerlingen die het goed doen. Ook iemand als ik wil graag gestimuleerd en geïnspireerd worden om nog beter te worden.”
Sophie Haasnoot , 6 atheneum (2019/2020)
Naschrift Beatrix College:
Sophie maakt een terecht punt; het lukt nog niet altijd een goede invulling te vinden voor de tijd die vrijkomt doordat je in een vak eerder examen hebt gedaan. We werken er samen (docenten, schoolleiding en decanen) hard aan om onze leerlingen hiervoor meer mogelijkheden te bieden.