
Van mij krijg je tips die altijd waar zijnLEES MIJN VERHAAL
“Studeren kan een flinke hindernisbaan zijn. Als remedial teacher leer ik je hoe je het beste kunt leren. Met ezelsbruggetjes, met concentratieoefeningen, door samen te bedenken hoe en waar je informatie kunt vinden… Iets voorkauwen doe ik nooit, want je hebt er veel meer aan om te ontdekken hoe je het zélf kunt. Dáár krijg je zelfvertrouwen van. Dáár ga je straks je diploma mee halen.
Als je dyslexie of dyscalculie hebt (en dat is officieel vastgesteld), kom je in je eerste half jaar om de week bij me langs. Een collega begeleidt mensen met dyscalculie – ik ben daarvoor veel te slecht in rekenen. Na dat eerste half jaar mag je zelf kiezen of je de begeleiding nog nodig hebt, in overleg met mij. De meeste leerlingen vinden het ‘wel handig’ en gaan door. Na de tweede klas maken leerlingen die behoefte hebben aan RT met mij een afspraak voor een vaste periode begeleiding.
Ook als je geen diagnose hebt, kun je altijd bij me terecht als je met leren vastloopt. Laatst zat er een dame bij me: heel slim, maar het lukte haar gewoon niet aan haar huiswerk te beginnen. Er was altijd zóveel afleiding. Nu heeft ze geleerd dat je het studeren én de afleiding kunt plannen – en heeft ze het beste van twee werelden.
Tot slot geef ik nog les in de klas: studievaardigheden waar je echt wat aan hebt. Je krijgt een heleboel gratis tips van me die áltijd waar zijn. Hoe je woordjes kunt stampen of een slimme begrippenlijst maakt. Hoe je onthoudt wat de 4e naamval is en wat mytochondriën doen. Die tips moet je overigens niet klakkeloos van me aannemen. Altijd zelf blijven nadenken.”
Maaike Bergman, remedial teacher