Nieuws

Spelletjesmiddag bewoners Reyshoeve groot succes

Maandag 8 april j.l. hebben een aantal leerlingen van het Beatrix College vanuit BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) voor de ouderen van de Reyshoeve een leuke spelletjesmiddag  georganiseerd. Leerlingen die meedoen aan de BMO worden uitgedaagd iets leuks of nuttigs voor hun omgeving te organiseren. In dit geval hadden zij voor de bewoners van de Reyshoeve gekozen.

Naast de spelletjes werden de bewoners verwend met lekkere hapjes, een cabaret voorstelling en kregen ze allemaal een prachtige roos. Namens de leerlingen, bewoners en het Beatrix College willen wij alle mensen en winkels bedanken voor hun hulp bij de organisatie en uitvoering van deze geslaagde middag. De ouderen hebben zichtbaar genoten, de leerlingen heel veel geleerd!

In het bijzonder willen wij Allure, Kaasshop de Heyhoef, Slagerij Vermeer en Groente & Fruit Heyhoef bedanken voor de donaties.

x
RTTI: omdat een cijfer alleen niets zegt

“De ene zes is de andere niet”, zegt Marion Schoonen. “Dat klinkt misschien gek voor een wiskundedocent maar het is wel zo.” “Wat je wilt weten is in welke mate de leerling de stof beheerst”, vult Lichamelijke Opvoedingsdocente Sandra Frusch aan. “Op welk van de vier niveaus van leren zoals RTTI die onderscheidt.”


RTTI is een vorm van nóg nauwkeuriger kijken naar hoe goed een leerling de lesstof beheerst. Het Beatrix College gaat het de komende jaren inzetten in het aanbieden en toetsen van lesstof. Twee voorlopers daarin zijn teamleiders Sandra Frusch (1A+ en 2H/A) en Marion Schoonen (3H/A). Zij zijn twee van de ruim tachtig medewerkers van het Beatrix College die zich momenteel bekwamen in theorie en praktijk van RTTI.

 

Voorbeeld
RTTI staat voor Reproduceren (‘je actief herinneren’), Toepassen-1 (‘in een bekende situatie’), Toepassen-2 (‘in een nieuwe situatie’) en Inzicht (‘combineren en voortborduren’). Bijvoorbeeld: de ‘R’ bestaat uit ‘de tafels van vermenigvuldiging’. Met T-1 kun je een willekeurige vermenigvuldiging uit de tafels oplossen: ‘hoeveel is 8 maal 7?’. Met T-2 snap je uit jezelf dat een vermenigvuldiging helpt om erachter te komen hoeveel dropjes er in totaal in x zakjes zitten als ieder zakje y dropjes bevat: x maal y. En met ‘Inzicht’ kun je op het idee komen dat vermenigvuldigen een logische tegenhanger heeft: delen.

 

Met RTTI kun je gerichter feedback geven op wat een leerling heeft geleerd. “Je kunt, als je de vragen goed hebt gecodeerd, precies zien wat de leerling nog niet helemaal goed deed”, vertelt mevrouw Frusch. Gecodeerd..? “Als je een bepaalde som of situatie niet letterlijk in de les hebt geoefend, heb je een T-2 vraag. De leerling kan in het antwoord laten zien of hij de kennis kan toepassen in een nieuwe situatie. Als je als docent die vraag wél letterlijk in de les behandelde, is het een T1- of R-vraag: de leerling heeft deze toepassing al een keer geoefend of uit zijn hoofd kunnen leren.” “Wat je wilt voorkomen is dat elke toets een geheugenoefening wordt – op den duur ontwikkel je je dan te beperkt”, vult mevrouw Schoonen aan.

 

Wat heeft een leerling hieraan? “Hij ziet precies op welke punten zijn voorbereiding of kennis van de stof schort”, zegt mevrouw Schoonen. “En soms zie je een patroon”, vult mevrouw Frusch aan. “Dat een leerling, cru gezegd, heel veel inzicht heeft maar te lui is om te leren. Of de juiste strategie nog niet gevonden heeft.” RTTI is absoluut geen afrekenmodel, voegt ze er streng aan toe.

 

En zo draagt RTTI op het Beatrix College bij aan ‘Onderwijs op Maat’? Unisono: “Precies!”

 

Sandra Frusch en Marion Schoonen, teamleiders op het Beatrix College

Sandra Frusch en Marion Schoonen.

 

x
Virtueel de wereld over

Leerlingen van de vierde klas van het tweetalig atheneum zijn een project begonnen over 'Kunstmatige Intelligentie', in goed Engels Artificial Intelligence geheten. En dat Engels zullen de leerlingen nodig hebben: ze werken samen met een middelbare school in Silicon Valley, California, USA.

 

Het leek als je snel keek wel of er een deur openging naar een naastgelegen lokaal. Alleen was dit lokaal zo'n 9.000 kilometer verderop, de deur een smartboard en liep de klok er negen uur achter. Hier zette de avondschemering al in, daar was het acht uur in de ochtend.

 

Na een introductie door professor Herman de Regt van Tilburg University, vorige week vrijdag (zie poster), volgden de leerlingen van de German International School Silicon Valley en die van het Beatrix College een gezamenlijke les. Aansluitend gingen de klas in deelgroepjes uiteen: drie Amerikaanse en drie Tilburgse leerlingen kropen groepsgewijs achter computers om via Skype en WhatsApp hun groepsopdrachten uit te werken.

 

India

Bij één groepje werd dat extra spannend. Een Beatrix-uitwisselingsleerling uit India moest nog aan het gesprek geknoopt worden. Daar draaiden de leerlingen hun hand niet voor om. Een beetje experimenteren en verbinden later was er een gesprek opgezet met drie leerlingen in Californië, twee in Tilburg en één in India.

 

Over vier weken houden alle groepjes een eigen gezamenlijke presentatie. Zonder dat wie dan ook de halve wereld over hoeft te vliegen.

 

Alsof het niets is...

 

x
Kantelweek 2tl

Stopmotion (bewegende filmpjes maken door héél veel losse foto's achter elkaar te maken), mozaïeken, programmeren, beatboxen, katoenen tassen versieren: de leerlingen van 2tl waren tijdens hun Kantelweek met heel andere dingen bezig dan normaal. De resultaten mochten er wezen!

 

Stopmotionmaaksters in actie   

x
Mooi bedrag opgehaald voor MS Fonds

Begin december hebben de leerlingen van het 1a2ha team op het Beatrix College voorlichting gekregen over de ziekte MS (multiple sclerose). MS is een aandoening van het centrale zenuwstelsel. De voorlichting werd gegeven door 2 medewerkers van het MS fonds en Judith Knippen (moeder van Sanne en Lotte Knippen, leerlingen van onze school). Judith vertelde over hoe haar leven en dat van haar gezin veranderde toen ze de diagnose MS kreeg.

 

Dat was het startschot voor de leerlingen om in actie te komen. En in actie kwamen ze. Ze zijn allen in hun eigen omgeving sponsoren gaan werven en op 21 december werd er geschaatst. Vandaag mocht ik een vette cheque overhandigen. Maar liefst € 4.250,30 werd er bij elkaar geschaatst. Een super opbrengst! Een mooie ervaring voor leerlingen: “het geeft je een goed gevoel om iets te kunnen betekenen voor iemand anders”.  

 

Ook voor de leerlingen was er iets te verdienen. Klas 2h2 leverde de sportiefste prestatie door de meeste rondjes te schaatsen. Zij krijgen een traktatie voor de hele klas. 2A1 heeft het meeste geld opgehaald zij worden beloond met wat extra vrije tijd.

 

Sandra Frusch

x
Nieuwe brochures online

De nieuwe brochures staan online. Klik op de afbeeldingen hieronder om ze te openen.

 

 

x
Artikel in 'Recht op maatwerk'-magazine VO-Raad

Wij zijn trots dat we met een mooi verhaal in het 'Recht op maatwerk'-magazine van de VO-Raad staan. Lees hieronder het artikel.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
x
Lyceo eindexamentraining

Extra examentraining op school


Om ervoor te zorgen dat uw kind zich optimaal kan voorbereiden op de (school)examens, bieden wij de mogelijkheid om een extra examentraining te volgen. Wij zijn daarom, net als voorgaande jaren, een samenwerking aangegaan met Lyceo. Dit zorgt ervoor dat de examentrainingen plaatsvinden bij ons op school en worden aangeboden tegen een gereduceerd tarief.


Direct inschrijven Inschrijvingen voor één of meerdere examentrainingen kan via www.lyceo.nl/beatilburg. Wij raden u van harte aan om niet te lang te wachten met inschrijven, zodat u verzekerd bent van een plek.

 

Meer weten?
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de examentrainingen of over Lyceo? Neem dan contact op met Lyceo door te bellen naar 071-79 000 40 of kijk op www.lyceo.nl.

x
Ouder-gesprekavond

Geregeld organiseren de verschillende leshuizen en 'stromingen' (vmbo-tl, havo, vwo, tta, 5M) binnen het Beatrix College gesprekken met geïnteresseerde en betrokken ouders van leerlingen.

 

Op deze Ouder-gesprekavonden, ook wel 'Resonances' genoemd, bespreken ouders en medewerkers de sfeer op school, de communicatie met het thuisfront, nieuwe ontwikkelingen en al wat verder nog ter tafel komt. Op donderdag 22 november was er zo'n bijeenkomst voor zowel ouders van 5M als voor die van 2TL, 3TL en 4TL.

 

Jette van Velzen, waarnemend teamleider 2TL, kijkt met voldoening terug. "Je merkt dat het ouders écht interesseert hoe wij het als school doen en wat er allemaal nog mooier en beter zou kunnen." Zo'n Resonance levert veel opbouwende commentaren en nieuwe inzichten op. "Fijn dat we dat zo, samen met betrokken ouders, kunnen doen. Daar wil ik iedereen die zijn inbreng gaf nogmaals heel hartelijk voor bedanken."

 

Ouders die een volgende keer mee willen praten kunnen zich bij 'hun' teamleider melden.

 

Ouders klankborden over het Beatrix College.

x
'Zien, Doen, Beleven' nóg drukker bezocht

Elk jaar wordt de beurs 'Zien, Doen, Beleven' op het Beatrix College weer een slagje groter. De achtste editie, zaterdag 17 november, trok 2.200 bezoekers.

 

Het Beatrix College begon acht jaar geleden met 'Zien, Doen, Beleven'. "We merkten dat veel vmbo-leerlingen geen goed beeld kregen van wat ze in de toekomst, na hun eindexamen, konden gaan doen", vertelt initiatiefneemster Yvonne Mulders, één van de decanen van het Beatrix College. "Toen hebben we opleidingen gevraagd of ze dat hier eens wilden komen laten zien. Dus niet gaan vertellen, nee, echt laten zien. Als het even kan moeten bezoekers aan den lijve ondervinden wat een bepaald beroep inhoudt."

 

Onder de bezielende leiding van Mulders werd een deel van het schoolgebouw ingericht als beursvloer. "Dit is veel leuker dan boekjes lezen of websites bekijken", zegt één van de 2.200 bezoekers. Uiteindelijk koos een jury de inbreng van Defensie als de meest opvallende.

 

Handhaving
De grote toestroom van zowel bezoekers als 'beursstandhouders' bracht leshuisdirecteur Kick van Tulder ertoe contact op te nemen met zowel het Team Handhaving van de gemeente als met de buurt. "We hebben een Wijkteam Beatrix opgericht", vertelt hij. "Dat ziet toe op naleving van de verkeers- en parkeerregels en wijst mensen een goede parkeerplaats. Als we dat niet doen zadelen we de buren op met de ellende van onze drukte."

 

Het Wijkteam Beatrix bestond afgelopen zaterdag uit Nick uit klas 3 van 5M, stagiair Nigel Dongor, vmbo 4tl-teamleider Chris Huijbregts, Kick van Tulder en twee handhavers van de gemeente. "We ontvingen enkele opgestoken duimen en andere prettige reacties uit de buurt", vertelt Van Tulder. "We moeten nog officieel evalueren, maar ik denk dat we nu al kunnen vaststellen dat het Wijkteam een blijvertje is."

 

 

Enkele impressies van 'Zien, Doen, Beleven' en van het wijkteam.

 

 

x
Leuke reactie

Soms ontvangen we mailtjes van ouders waar we ontzettend blij van worden. Zie hieronder:

 

"Beste meneer van Tulder,

Wij kennen niet alle docenten die met onze dochter mee naar Barcelona zijn geweest. Vandaar dat wij deze mail sturen om door te geven dat zij de meest ‘geweldige week’ uit haar leven heeft gehad. Volgens **** ** was het ook een superleuke groep!
Bedankt daarvoor en natuurlijk ook voor de goede zorgen!"

 

Daar zijn we trots op!

 

x
Leren in de toekomst

Op het Beatrix College zijn leraren niet alleen bezig met het onderwijs van vandaag. Ze denken ook na over welke eisen leerlingen in de toekomst stellen. Lisette van den Herik en Lucio Santamaria, docenten Wiskunde en Geschiedenis bij ‘5M Anders Leren’, besteedden een deel van hun zomer aan onderwijsvernieuwing. Hoe dan?

 

“Niet iedereen leert op dezelfde manier”, begint Lisette van den Herik. “De een onthoudt wat je hem vertelt, een ander leest iets en vergeet het daarna nooit meer”, vult Lucio Santamaria aan. “De derde probeert graag iets uit en snapt het vervolgens.” “Er zijn mensen voor wie je stof heel vaak moet herhalen.” “En er zijn er voor wie dat juist averechts werkt. Er is niet één manier van kennis opdoen”, aldus Van den Herik. “Wat werkt voor jou, werkt voor jou – dan is het goed.” “Aan ons, als docenten, om leerlingen te helpen zich de stof toe te eigenen op de manier die het best bij hen past”, zegt Santamaria. “En om ‘individuele leerlijnen’ te laten aansluiten op de behoeften van iedere unieke leerling.”


Itslearning
Wat heeft dat met afgelopen zomer te maken? “Toen hebben we hard gewerkt aan ‘itslearning’”, zegt Van den Herik, “een multimediaal systeem waarmee leerlingen via de computer zelf kunnen zien hoever ze zijn, wat ze nog moeten leren, hoe, waarmee ze beter nog wat kunnen oefenen en waar hun zwaktes en sterktes liggen.”

 

“Het opzetten van zo’n systeem vergt veel denkwerk”, zegt Santamaria. “Over wat je vak nu precies inhoudt. Wanneer snap, begrijp, kén je Geschiedenis? Welke plaatjes, video’s, grafieken en tijdlijnen helpen daarbij? En hoe weet je of je je wiskundestof doorziet? Maak je als docent ergens een taak van? Of toch een opdracht?” Wat is het verschil? “Bij een taak klik je ‘Gedaan!’ aan, bij een opdracht vul je antwoorden in bij opgaven.”


Proef
De proeflessen Geschiedenis en Wiskunde draaien nu in enkele klassen van 5M. Het uiteindelijke doel is dat het gehele Beatrix College zo gaat werken. “Het vak van docent wordt leerlingen begeleiden. Ze helpen ontdekken wat ze nodig hebben om zich in onbekende leerstof te bekwamen”, voorspelt Van den Herik. “Het is knap als je stof kunt reproduceren, ‘Kijk eens wat ze me allemaal verteld hebben?’, maar je moet er écht iets mee kunnen dóen”, zegt Santamaria. “Leerstof dient steeds als fundament onder nieuwe kennis en vaardigheden, je moet er op voort kunnen bouwen.”


“In de toekomst komt de kreet ‘Wat héb je hier nou aan?’ niet meer voor”, hoopt Van den Herik. “En straks hoeven klassen niet meer allemaal exact op hetzelfde moment exact hetzelfde te doen – dat lijkt me voor iedereen heel prettig.”

x
Ouderraad zoekt nieuwe leden!

Als Beatrix College zijn wij ontzettend blij met onze ouderraad. De ouderraad bestaat uit een aantal zeer betrokken ouders, die naast het 8 x per jaar vergaderen, ook ondersteunen met allerlei activiteiten, zoals de Open Dag, Trixweken, ouderavonden, enz. enz. De ouderraad organiseert ook elk jaar de thema-avonden en maakt zaken die leven onder ouders bespreekbaar met de directie van de school.

 

Omdat het afgelopen jaar enkele ouders de ouderraad hebben moeten verlaten omdat hun kinderen zijn geslaagd, en dit voor een aantal zittende ouders komend jaar staat te gebeuren, zijn we op zoek naar enthousiaste en betrokken ouders die deel willen gaan uitmaken van de ouderraad. Mocht je je hiertoe aangetrokken voelen, neem dan vooral contact op met de voorzitter van de ouderraad, dhr. Hans van Hemert. Contactgegevens zijn te vinden op onze website (www.beatrixcollege.nl/contact/).

x
Bregje Pontzen (leerling 4tl) wint fotowedstrijd Rijksmuseum

4tl, en oud-5M leerlinge Bregje Pontzen heeft de jaarlijkse fotowedstrijd Document Nederland Junior gewonnen. De fotowestrijd van het Rijksmuseum in Amsterdam had dit jaar als thema 'café, club of kantine'.

 

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/bregje-pontzen-wint-fotowedstijd-rijksmuseum~a3bd53dc/

 

Omdat Bregje op dit moment met de Trixweek in Barcelona zit, werd er een livestream opgezet met het Rijksmuseum. Teamleider 4tl Chris Huijbregts schreef daarover:

"Ja, echt heel gaaf hier! Livestream met beeld via Skype vanuit Barcelona naar het RijksMuseum. Bregje vertelde live dat ze met het Beatrix College in Barcelona zat. Heel de zaal daar ging uit z'n dak. Wij hebben met de Barca groep luid geapplaudiseerd. Goede vibe! :-D"

 

Wij zijn hartstikke trots op Bregje, van harte gefeliciteerd!

x
Gert van Vliet en leerlingen uitgenodigd door staatssecretar...

Gert van Vliet en enkele leerlingen zijn gisteren naar Den Haag geweest om de staatssecretaris te ontmoeten. RTL Late Night heeft Gert en de leerlingen geinterviewd en waren ook bij de ontmoeting met de staatssecretaris aanwezig. Dit allemaal naar aanleiding van de ontdekte fouten in het belastingplan. Klik op de link hieronder voor het filmpje!

 

https://www.rtllatenight.nl/video/video/4438691/lex-bij-het-ministerie-van-financien-vwo-klas-haalt-fout-uit-belastingplan

x
Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Taart van Financiën voor 5 vwo-klas

 

Leerlingen van een 5 vwo-klas van het Beatrix College werden dinsdag ‘overvallen’ door het Ministerie van Financiën. Dat liet een taart bezorgen omdat de leerlingen een fout in het Belastingplan 2019 ontdekten. Bij het ministerie vonden ze dat de leerlingen daarmee wel een taart verdienden.

 

 

Lees snel verder!

LEES VERDER >
x
Beatrix Run 2018

Na een aantal weken voorbereiding in de LO lessen, was het vandaag zo ver: de Beatrixrun. Alle leerlingen uit 4h/4a/4tta hebben 2,5 km in het Reeshofbos gerend. Er waren ook docenten die zelfs twee keer mee liepen om de leerlingen te motiveren en te stimuleren. Ondanks het weer was het een mooie middag die mede mogelijk werd gemaakt door bovenbouw docenten, de vakgroep LO en loopvereniging roadrunners Tilburg

 

02388817-a7cb-47db-979...
08f06dbb-59b1-460a-aec...
1805c79b-fca3-4df8-b6a...
68abe457-a5b1-4b09-ab5...
cec23069-59d5-4ee7-8fa...
ebd7f944-8060-4fcc-bff...
ee5c37bb-fa3a-4cf7-9f0...
f08ff95b-9f57-48de-a65...
x
Verbeter de wereld...

Met BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) kun je als leerling bijdragen aan een betere wereld. In ruil voor 75 'vrije' lesuren doe je mooie en leerzame dingen voor de samenleving.


Nikki Sinke, Marjolein Gouw en Lizet van Groos (van links naar rechts op de foto) pakken hun BMO-werk voortvarend aan. Zij zitten een veelvoud van die 75 uur (“Gemiddeld vijftien per week, vijftig weken per jaar”, rekent Lizet hardop voor) dingen te organiseren en regelen. “Wij hebben weinig moeite in het aanspreken van volwassenen, in dingen voor elkaar krijgen”, denkt Nikki. “Al doende leer je hoe je zaken regelt”, zegt Marjolein. “Hoe je de juiste mensen aan de telefoon krijgt, hoe je een goede zakelijke mail opstelt. Handig voor later, ook.”


Sprankelen
Het begon in India. Als leerlingen van het tweetalig atheneum maakten ze daar kennis met ontwikkelingswerk. Marjolein: “We stonden voor een klas vol kinderen.” Lizet: “Daar deelden we boekjes uit.” Nikki: “En als je dan ziet hoe dankbaar ze daarop reageren – dat is zó  mooi.” Het inspireerde de dames tot hun werknaam, SPARKL. “Soms moet je met mensen kunnen mailen, dan is het wel handig als je gezamenlijk een naam hebt”, zegt Marjolein. “SPARKL, dus. Naar het Engelse "to sparkle" sprankelen. We willen mensen lichtjes in de ogen bezorgen.”

LEES VERDER >
x
Kunst in de ruimte met 4H

In het kader van "Kunst in de ruimte" bij het vak CKV, hebben de leerlingen van 4H en 4A de Lustwarande in Tilburg bezocht. Zij hebben de kunstwerken geanalyseerd en vastgelegd in foto's. Eén van de kunstwerken is het uitgangspunt voor een opdracht creatief schrijven.

 

PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
x
Foto's diplomauitreiking online

Een selectie van foto's van de diplomauitreiking staat online, te zien in onze fotoalbums. Helaas is het door de wet AVG niet mogelijk om zomaar alles te plaatsen. Mocht je bezwaar hebben tegen de plaatsing van een foto, stuur dan even een mailtje met bestandsnaam van de foto naar theijnen@beatrixcollege.nl.

 

Naar de foto's.

x
Trixweek brugklassen groot succes!

De eerste week op het Beatrix College bestaat voor de brugklassen altijd uit de Trixweek. Een week waarin kennismaken met elkaar, de docenten en de school centraal staat. Klik op lees verder voor het verslag van 1HA3 over de Trixweek!

LEES VERDER >
x
Voorlichtingsavond Trixweek leerjaar 4

Donderdagavond 30 augustus vond de voorlichtingsavond voor de reizen in leerjaar 4 plaats.

 

Mooi om te merken dat er bij zowel ouders als leerlingen veel nieuwsgierigheid en enthousiasme was over deze reizen. Helaas hebben we een aantal ouders moeten teleurstellen die wel héél graag mee op reis wilden...

 

x
Kerstactie klassen 1T/H groot succes!

De brugklassen van 1T/H hebben dit jaar de kerstactie voor een goed doel gehouden dat heel dichtbij staat. Onze leerling Jens heeft 'hemiparese' en krijgt ondersteuning van Onderwijscentrum Leijpark. Om het speelterrein van OC Leijpark te verfraaien haalden de brugklassers van 1T/H daarom geld op. Dit was een groot succes, met ruim 1647 euro!

 

Lees hier meer >>

x
KWT Werkstukken

KWT Werkstukken


Dit zijn werkstukken van leerlingen die gemaakt zijn tijdens de zogenoemde 'Keuze Werk Tijd'-uren van 2 havo.

 

In acht weken hebben leerlingen een foto van hun favoriete acteur/ actrice, zanger/ zangeres of familie lid/ huisdier getransformeerd tot een heus pop art-schilderij. Leerlingen werken er met veel plezier aan en nemen na twee maanden een heus kunstwerk mee naar huis.

 

 

LEES VERDER >
x
Hoera, we hebben een nieuwe website

Nieuwe website


Het Beatrix College onthult, met een beetje trots, de nieuwe website. Opgefrist, met échte leerlingen en medewerkers - grasduin er eens in rond, als je wilt.

x
ik wil meer zien