De lerende school

 

Bij het Beatrix College zijn we nooit tevreden met hoe het nú gaat. We blijven voortdurend op zoek naar verbeterpunten, ook bij onszelf. Volgens ons zijn goede leraren altijd bezig met de vraag hoe ze hun kennis voor jou zo begrijpelijk en interessant mogelijk kunnen maken. Zodat je als vanzelf beter oplet. Zodat je de kennis echt gaat begrijpen en in de praktijk kunt en wilt gaan toepassen. Zodat de lesstof nóg beter blijft hangen.

 

Het standaard leerproces gaat ervan uit dat je eerst feiten leert. Die feiten ga je toepassen in de praktijk en daardoor kom je tot inzichten. Maar lang niet iedereen leert via die route. De een begint liever met woordjes stampen; de ander probeert meteen een echt gesprek met een Franse bakker te voeren. De een leert uit een boek hoe chemische stoffen op elkaar reageren; de ander laat eerst per ongeluk iets ontploffen.
 

Een goede middelbare school realiseert zich voortdurend dat iedere leerling uniek is. Dat we geen massaproductie doen. Wat wij aan kennis en ervaringen aanbieden moet passen in het leven van iedere individuele leerling. En de manier waarop wij toetsen wat je geleerd hebt, moet passen bij de manier waarop jij leert. Dus blijven we onderzoeken hoe we dat het beste mogelijk kunnen maken.

 

Ook een school is nooit uitgeleerd.

 

Daarom zijn wij ons hard aan het ontwikkelen. We willen maatwerk bieden voor leerlingen. Dat houdt onder andere in dat je straks examen kunt doen op hogere niveaus. Dan zit je bijvoorbeeld op vmbo-tl maar doet een vak op havoniveau.

 

Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen; voor het lesgeven van docenten, voor de manier waarop we toetsen en voor de inzet van ICT. Ontwikkelingen hierin gaan snel en we zijn als Beatrix College altijd nieuwsgierig. We staan open voor de toekomst!